در حال بارگزاری...…

بینی‌تان را عمل کرده‌اید؟ ممکن است جوان‌تر هم به نظر برسید.

نیویورک – در مطالعۀ جدیدی بر روی افرادی که تحت عمل جراحی تغییر شکل بینی قرار گرفته بودند، از نظر افرادی که عکس‌های قبل و بعد از عمل را دیدند بیماران با شکل جدید بینی‌شان به طور متوسط یک تا دو سال جوان‌تر از قبل از عمل به نظر می‌رسیدند.
دکتر سپهر، از مرکز جراحی پلاستیک صورت اورنج کانتی واقع در ایروین کالیفرنیا ، که هدایت مطالعه را به عهده داشت، گفت: «باتوجه به یافته‌های این مطالعه، نمی‌گویم که [این مسئله] می‌تواند دلیل مهمی برای عمل بینی در نظر گرفته شود.» وی در ادامه به Reuters Health گفت: «فقط وقتی فرد، بنا به دلیل دیگری، تصمیم گرفته باشد که بینی‌اش را عمل کند، از این مزیت خوشایند هم بهره‌مند خواهد شد.»
سپهر و همکارانش در دانشگاه تورنتو به بررسی چارت پزشکی ۵۳ نفر که عمل جراحی بینی انجام داده بودند و عکس‌های نیمرخ و تمام‌رخ قبل و یک‌سال پس از عمل آن‌ها پرداختند. اغلب بیماران را زنان گروه سنی ۱۵ تا ۶۱ سال تشکیل می‌دادند.


محققان از ۵۰ نفر، که نسبتی با این بیماران نداشتند، خواستند سن این افراد را در هر دو سری عکس‌ها حدس بزنند و ارزیابی مشاهده‌گران از عکس‌های قبل و بعد از عمل، با حداقل یک ماه فاصله انجام شد. نیمی از مشاهده‌گران عکس‌ها را جابه‌جا دیدند و اول سن بیمار را در عکس پس از عمل حدس زدند.
با در نظر گرفتن اینکه سن بیمارانِ عمل بینی در عکس دوم یک سال بیشتر بود، محققان بر اساس ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدند که عمل جراحی مزبور باعث شده است که سن هر فرد بطور متوسط یک سال و نیم کمتر تخمین زده شود.
بر اساس یافته‌هایی که در آرشیو جراحی‌های پلاستیک صورت منتشر شده است چهره‌ی افرادی که در ابتدا بینی قوزدار یا نوک آویزان داشتند (وضعیتی که به گفتۀ محققان نشانۀ «پیر شدن» بینی است) از لحاظ جوانیِ ظاهریِ چهره‌بهرۀ بیشتری از این عمل برده بودند.
به علاوه، بیماران مسن‌تر معمولاً بعد از عمل چند سال جوان‌تر به نظر می‌رسیدند، اما ممکن است این یافته تصادفی باشد.
دکتر آنتونی اسکلافانی ، رئیس بخش جراحی پلاستیک صورت در درمانگاه چشم و گوش نیویورک ، گفت که مدت‌هاست که جراحان پلاستیک به این فکر افتاده‌اند که، به خصوص با برطرف کردن قوز روی بینی و بالا آوردن نوک آن، می‌توان کاری کرد که بیماران جوان‌تر به نظر برسند.
وی (که در تحقیق جدید مشارکت نداشت) به Reuters Health گفت: «حتی اگر موضوع این باشد که چیزی را که همیشه فکر می‌کردیم اثبات کنیم، باز هم یافتۀ مهمی است.»
هزینۀ این عمل، که در اصطلاح پزشکی به آن ریینوپلاستی (یا جراحی ترمیمی بینی) گفته می‌شود، معمولاً حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار است (در امریکای شمالی و اروپا ). این عمل شامل برداشتن پوست بینی از طریق چند برش و سپس ایجاد تغییراتی در استخوان و غضروف زیر آن است و همۀ این کارها در حالتی انجام می‌شوند که بیمار تحت بیهوشی عمومی است.

برگرفته از سایت asiaone.com