در حال بارگزاری...…

بینی قسمت اساسی صورت است. شکل، اندازه و موقعیت بینی می ‎تواند زیبایی چشمان درخشان و لبخند زیبای شما را کامل کند یا موجب پنهان شدن زیبایی‎ های صورت شما شده و فقط بینی به چشم آید. کسانی‎که فکر می‎کنند در دسته‎ ی دوم قرار دارند و بینی آنها زیبا نیست, جراحی بینی می‎تواند به آنها کمک کند.

اگر از خود می ‎پرسید که:« آیا باید بینی‎‎ ام را عمل کنم؟ » این مطلب را بخوانید. در این متن رایج ‎ترین دلایل عمل بینی و هر آنچه را که باید دربارۀ عمل بینی بدانید بررسی می ‎کنیم.

رینوپلاستی

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی یا جراحی بینی همان تغییر شکل بینی ازطریق عمل جراحی است. جراحی بینی شامل تغییر غضروف و/یا استخوان بینی است تا از این طریق بینی شکل و اندازۀ جدیدی پیدا کند. همچنین کسانی‎که دچار مشکلات اساسی مربوط به بینی مانند انحراف بینی هستند این عمل برای آنها مفید است و می‎تواند مشکلات تنفسی آنها را برطرف کند.

هیچ دو بینی شبیه هم نیستند و هیچ دو عمل جراحی بینی مانند هم نیست. این یک هشدار است اگر یک جراح بینی، ولو یک جراح بینی خوب، به شما بگوید که رینوپلاستی عمل ساده ‎ای است ولی، هنوز هم باید به عمل جراحی بینی به‎ عنوان روندی دشوار، دقیق و پیچیده نگاه کرد.

 

چرا جراحی بینی انجام میدهیم؟

بزرگترین انگیزه‎ای که پشت پردۀ بسیاری از جراحی‎های بینی قرار دارد مربوط به توازن و هماهنگی صورت یا همان هارمونی صورت است. این یک عقیدۀ کلی است که باید تمام ویژگی‎های صورت فرد نسبت به یکدیگر قرینه باشند. انگیزۀ بسیاری از کسانی که به دنبال عمل رینوپلاستی هستند این است که احساس می ‎کنند بینی‏ شان موجب برهم خوردن تعادل صورت آنها شده و زیبایی سایر قسمت‎های صورت پنهان می‎شود. آیا فکر می‎کنید بینی شما زیباست و زیبایی صورتتان را کامل می‎کند یا اینکه چشم‏ها را از توجه به سایر قسمت‎های زیبای صورت منحرف می ‎کند؟

تغییر ظاهر صورت، بویژه تغییر بینی، می‎تواند عزت نفس و اعتماد بنفس شما را افزایش دهد. بینی یکی از قسمت‎های مهم و حساس صورت است و بدلیل قرارگیری در مرکز صورت بخش تقریباً زیادی از آن را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل برای صحبت درمورد بدیهی بودن چیزی از ضرب‏المثل «مثل بینی توی صورت مشخصه/ توی چشم می‎زنه» استفاده می‎شود.

وقتی تصمیم می‏گیرید عمل رینوپلاستی انجام دهید و اینکه آیا این عمل برای شما مناسب است یا خیر در ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزی موجب می‎شود بینی خود را دوست نداشته باشید یا احساس کنید بینی شما موجب پنهان شدن سایر ویژگی‎های صورت شما می‌شود. رینوپلاستی می‎تواند ناهنجاری‎های بینی را رفع کند. برخی از این ناهنجاری‎ها را در ادامه می‏خوانید:

  •  پل بینی خمیده
  •  قوز بزرگ بینی
  •  پایۀ عمیق بینی که موجب می‎شود بینی ظاهر یک قوز بزرگ را داشته باشد.
  •  نوک بینی بزرگ یا توپی‏ شکل یا قرارداشتن نوک بینی در یک زاویۀ تیز
  •  وجود شیار در نوک بینی
  •  بینی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک

علاوه بر این اگر در تنفس از بینی دچار مشکل باشید یا عینک به خوبی روی صورت شما قرار نگیرد رینوپلاستی می‎تواند به اصلاح این مشکلات کمک کند.

 

فرایند رینوپلاستی

عمل رینوپلاستی از سه بخش تشکیل شده است:

مشاوره / عمل جراحی / دورۀ ریکاوری.

 

اگر کنجکاو هستید که بدانید آیا عمل جراحی بینی برای شما مناسب است یا خیر و همچنین برای تعیین آنچه که می‎خواهید ازطریق عمل جراحی بدست آید باید ابتدا با جراح بینی خود مشورت کنید. همچنین ازطریق مشاوره این فرصت را دارید که با جراح خود آشنا شوید.

عمل رینوپلاستی باید بصورت سفارشی و متناسب با صورت شما انجام شود. حالت صورت، موقعیت چانه و عرض و پهنای چشمان، گونه ‏ها و پیشانی همگی عواملی هستند که بینی مناسب برای صورت را تعیین می‎کنند. یک جراح بینی ماهر برای ایجاد طرحی که بطور ویژه فقط مختص صورت شما باشد شرایط شما را بطور کامل بررسی خواهد کرد.

جراح سوابق پزشکی شما را بررسی خواهد کرد، هرگونه آزمایش و معاینات موردنیاز را تجویز کرده و با شما دربارۀ شکل بینی دلخواهتان صحبت می‏کند. در مطب دکتر ابتدا توازن کلی اعضای صورت شما را ارزیابی کرده و برای پی‏ بردن به چیزی که با ویژگی‎های ظاهر شما متناسب باشد تلاش می‎کند. همچنین یاد می‎گیرید که در طول دورۀ بعد از عمل چه اقداماتی باید انجام دهید.

 

فرایند رینوپلاستی

ابتدا در اتاق عمل شما را با داروی بیهوشی بیهوش می‎کنند. عمل اصلاح یا تغییر غضروف و استخوان زیر پوست بینی را جراح انجام می‎دهد. اگر دچار انحراف تیغۀ بینی باشید جراح انحراف را اصلاح می‎کند. شاید این فرایند ترسناک بنظر آید ولی، دکتر درک عمیقی نسبت به آناتومی صورت و بینی شما دارد.

بعد از عمل رینوپلاستی کارکنان متخصص پزشکی تا زمان به هوش آمدن شما در کنارتان خواهند بود. پرسنل مراقبت پزشکی درمورد بایدها و نبایدهای دورۀ ریکاوری با شما صحبت می‏کنند. همان روزی که عمل رینوپلاستی انجام دادید می‌توانید مرخص شده و به خانه بازگردید.

 

دورۀ ریکاوری

احتمالاً روز بعد از عمل احساس اختناق خواهید کرد ولی درد شدیدی حس نمی‎کنید. بهتر است در روزهای آغازین ریکاوری تا حد امکان استراحت کنید و به بینی خود دست نزنید. درست یک هفته بعد از عمل آرام آرام بهبود یافته و به زندگی عادی بازمی‎گردید و می‎توانید فعالیت‎های معمول خود را انجام دهید. بهبودی کامل بعد از عمل رینوپلاستی حدود یکسال طول می‎کشد.

همیشه سعی کنید آرام و صبور باشید. بعد از عمل رینوپلاستی هنوز هم می‎توانید از زندگی روزمرۀ خود لذت ببرید ولی، به خود فشار نیاورید. بویژه در هفتۀ اول بعد از عمل جراحی ریلکس باشید.

 

بررسی خطرات

در همۀ جراحی‎ها، خواه جراحی زیبایی یا سایر جراحی‎ها، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. درمورد عمل رینوپلاستی ممکن است با ازبین رفتن تورم بینی مشکلات دیگری ایجاد شود.

 

اتخاذ یک تصمیم

اجازه دهید به سؤال اصلی بازگردیم: آیا شما باید بینی خود را عمل کنید؟

این یک سؤال مهم است و تنها شما می‎توانید به آن پاسخ دهید. اگر برای مدتی این سؤال را از خود بپرسید زمان بیشتری برای بررسی این گزینه خواهید داشت و بهتر می‎توانید تصمیم بگیرید. مرحلۀ بعدی مشورت با یک جراح بینی مجرب و مطمئن است. مشورت با یک متخصص رینوپلاستی به شما در تصمیم‎گیری نهایی کمک می‎کند و بهتر می‎توانید تصمیم بگیرید که آیا به جراحی بینی نیاز دارید یا خیر. همچنین نتیجۀ احتمالی نیز مشخص خواهد شد.

دربارۀ هماهنگی اعضای صورت با یکدیگر فکر کنید. رابطۀ بین بینی شما و سایر بخش‎های صورت چگونه است؟ آیا ارتباط متناسبی بین آنها وجود دارد؟ آیا می‎خواهید با کوچک کردن بینی خود سایر ویژگی‎های صورت شما مانند چشم‎ها و لبخندتان مشخص ‎تر شود؟ ممکن است عمل رینوپلاستی فقط بینی شما را تغییر دهد ولی، ازطرفی می‏تواند ظاهر صورت شما را بطور کلی تغییر دهد.

 

آیا میخواهید بینی خود را عمل کنید؟ تنها به بهترین ها رضایت دهید.

هر بینی برای خود منحصربفرد است. بنابراین انتخاب کسی که بتواند مراقبت‎ها و رسیدگی‎های شخصی و اختصاصی به شما ارائه دهد بسیار مهم است خواه تصمیم خود را گرفته باشید یا به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید حتماً با یک متخصص رینوپلاستی مشورت کنید. انتخاب درست اولین و مهم‎ترین قدم است.