در حال بارگزاری...…

سپتوپلاستی چیست؟

تیغهٔ بینی دیواره‌ای استخوانی و غضروفی است که فضای داخل بینی را به دو قسمت مجزا تقسیم می‌کند. در انحراف بینی این تیغه به یک طرف بینی منحرف می‌شود.

برخی از افراد با انحراف بینی متولد می‌شوند، اما این مشکل براثر آسیب به بینی نیز ایجاد می‌شود. در اکثر افرادی که انحراف بینی دارند یکی از حفره‌های بینی کوچک‌تر از دیگری است که می‌تواند باعث مشکل در تنفس شود. از دیگر علائم انحراف بینی می‌توان خونریزی مکرر از بینی و درد صورت را نام برد. تنها راه اصلاح انحراف بینی جراحی است.

سپتوپلاستی یک عمل جراحی برای اصلاح انحراف تیغهٔ بینی است که طی آن تیغهٔ بینی صاف می‌شود و عبور جریان هوا از طریق بینی بهبود می‌یابد.

آمادگی برای سپتوپلاستی

ممکن است پزشک دو هفته پیش از جراحی مصرف داروهای خاصی را برایتان ممنوع کند. این داروها شامل آسپرین (بوفرین)، ایبوپروفن (ادویل) و دیگر رقیق‌کننده‌های خون است. این کار احتمال خونریزی زیاد را حین جراحی و پس‌ازآن کاهش می‌دهد. درصورتی‌که نسبت به داروهای خاصی حساسیت دارید یا سابقهٔ خونریزی دارید پزشک را از آن آگاه کنید.

در برخی موارد فرد تحت بیهوشی موضعی قرار می‌گیرد که در آن محل جراحی به‌منظور جلوگیری از درد بی‌حس می‌شود؛ اما اکثر افراد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند که در آن فرد حین عمل جراحی بی‌هوش و خواب هستند.

اگر قرار است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید، از نیمه‌شب قبل از عمل جراحی نیاید غذا بخورید یا چیزی بنوشید. با این کار احتمال استفراغ و خفگی در اثر بیهوشی کاهش می‌یابد.

از اعضای خانواده یادوست خود بخواهید پس از جراحی شما را به خانه برسانند. پس از جراحی ممکن است براثر بیهوشی عمومی خواب‌آلود باشید و تا زمانی که تأثیر مواد بیهوشی کاملاً از بین نرفته است، نباید رانندگی کنید.

پزشک پیش از جراحی از بینی عکس‌برداری می‌کند. با مقایسهٔ عکس‌های قبل و پس از جراحی می‌توانید میزان تغییر بینی‌تان را ببینید.

پروسه جراحی سیتوپلاستی

سیتوپلاستی بسته به پیچیدگی مورد تقریباً ۳۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. همچنین طبق تصمیم پزشک و خودتان نوع بیهوشی موضعی یا عمومی انتخاب میشود.

در یک جراحی معمولی، جراح بینی به‌منظور دسترسی به تیغهٔ بینی شکافی را روی بینی ایجاد می‌کند؛ و غشای مخاطی که پوشش محافظ تیغه است بالا برده می‌شود. سپس تیغه‌ی بینی منحرف‌شده را در وضعیت صحیح قرار می‌دهد. هرگونه مانع مانند قطعات اضافی استخوان یا غضروف برداشته می‌شود؛ و در مرحلهٔ آخر غشای مخاطی را در محل اولیه قرار می‌دهد.

خطرات احتمالی سپتوپلاستی

درصورتی‌که فرد از نتیجهٔ جراحی راضی نباشد، جراحی دیگری انجام می‌شود. دیگر خطرات سپتوپلاستی نادر و شامل موارد زیر است:

خونریزی
اسکار (جای زخم)
سوراخ شدگی تیغهٔ بینی در اثر ایجاد حفره در آن
تغییر شکل بینی
تغییر رنگ بینی
کاهش حس بویایی

خونریزی زیاد و عفونت از خطرات احتمالی هر جراحی است. تمیز کردن بینی و شستن مداوم دست‌ها می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

بهبودی پس از سپتوپلاستی

سپتوپلاستی معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، مگر اینکه عوارض وخیمی را به دنبال داشته باشد. منظور از سرپایی این است که در همان روز پس از جراحی و زمانی که علائم بیهوشی برطرف شد می‌توانید به خانه بروید. بینی شما متورم و دردناک خواهد بود و برای کنترل خونریزی درون آن پنبه قرار می‌گیرد. یک یا دو روز پس از جراحی می‌توان پنبه‌ها را از بینی خارج کرد. همچنین پزشک در صورت نیاز مسکن تجویز می‌کند.

احتمالاً پزشک توصیه میکند آسپرین، ایبوپروفن و داروهای رقیق‌کننده خون را مصرف نکنید. این کار به‌منظور کاهش خونریزی پس از جراحی صورت می‌گیرد.

همچنین ممکن است پزشک به‌منظور کاهش تورم و افزایش التیام زخم از شما بخواهد تا چندین هفته پس از جراحی فعالیت فیزیکی‌تان را ازجمله ورزش‌های شدید مثل دویدن، وزنه‌برداری و ورزش‌های برخوردی را محدود کنید. چنین فعالیت‌هایی باعث افزایش فشارخون شده و منجر به خونریزی سنگین می‌شوند.

توصیه‌هایی برای بهبودی سریع پس از جراحی:

به‌منظور کاهش تورم، شب‌ها سرتان را بالاتر از بدن قرار دهید.
حداقل تا سه روز پس از جراحی فین نکنید.
لباس‌هایی بپوشید که در جلو دکمه‌دار باشند تا به در آوردن آنها از سر نیازی نباشد.

دورنمای پس از جراحی

پس از جراحی زخم بینی‌ نسبتاً سریع و تنفس به‌زودی بهبود می‌یابد؛ اما پروسهٔ التیام کلی زخم آهسته است. قرار گرفتن غضروف و دیگر بافت‌های بینی در وضعیت جدیدشان ممکن است یک سال زمان ببرد.

اکثر افراد پس از جراحی علائمی ندارد، اما در برخی موارد و باگذشت زمان غضروف و بافت بینی تغییر مکان می‌دهند و دوباره مسیر جریان هوا در بینی را مسدود می‌کنند؛ یعنی جراحی دیگری برای تغییر شکل بینی و تیغهٔ بینی موردنیاز است.

برگرفته از healthline.com