در حال بارگزاری...…

در چهره شما: تاریخچه پنهان جراحی پلاستیک و این‌که چرا ظاهر آدم‌ها مهم است
«زیبایی ماهیتی است در نگاه بیننده». این اصطلاح بسیار قدیمی بیانگر آن است که در ارزیابی خصوصیات چهره، ذهنیت افراد باعث جذابیت زیبایی صورت می‌شود. درعین‌حال، می‌دانیم که برخی خصوصیات در بیشتر چهره‌های واقعاً «جذاب» مشترک‌هستند.

این خصوصیات در کتاب در چهره شما توصیف‌شده‌اند؛ این کتاب به‌تازگی توسط دکتر برایان مندلسون، جراح پلاستیک استرالیایی منتشر شده است. دکتر مندلسون میانگین‌بودن ، تقارن و دوشکلی بودن جنسیتی را خصوصیات مشترک چهره‌های جذاب عنوان می‌کند. شناخت این عوامل کمک می‌کند تا جذابیت را بصورت عینی تحلیل کنیم.

میانگین‌بودن
جراحان سروصورت، مدت‌هاست که برای گروه‌های جمعیتی مختلف، از اندازه‌های میانگین ابعاد چهره استفاده می‌کنند؛ این اندازه‌ها از پایگاه‌های داده‌ای بزرگ گرفته می‌شود و در جراحی‌های ترمیمی، به جراح بینی کمک می‌کند تا اجزای چهره بیمار را طبیعی و جذاب‌تر کند.
به‌تازگی بسیاری از مطالعات سعی کرده‌اند با استفاده از روش‌های تصویربرداری کامپیوتری، از چهره گروه‌های جمعیتی مختلف میانگین بگیرند. وقتی شاهدان به این تصاویر «میانگین¬گیری‌شده» نگاه می‌کنند، آن‌ها را جذاب‌تر از چهره واقعی افرادی می‌بینند که این تصاویر از چهره آن‌ها ایجاد شده است.

تقارن
هیچ چهره‌ای کاملاً متقارن نیست. در بیشتر موارد، هم بیمار و هم ناظر اتفاقی متوجه اختلافات جزئی نمی‌شوند. تفاوت‌های مهم‌تر دو سمت چهره، به‌ندرت به‌چشم می‌آیند، و می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.
گریمورها و جراحان پلاستیک مدت‌هاست که به اهمیت اصلاح و پوشاندن عدم تقارن پی برده‌اند و می‌دانند که این کار تا چه اندازه ظاهر صورت را بهتر می‌کند.

دوشکلی بودن جنسیتی
دوشکلی بودن جنسیتی به تفاوت اجزای چهره زنان و مردان مربوط می شود. به‌طور میانگین، اجزای چهره مردان بزرگ‌تر از زنان است. به‌علاوه، ارتباط بین این اجزا، در مردان و زنان باهم متفاوت است. نسبت بین جز خاصی از صورت با دیگر اجزا، تفاوت کلیدی بین دو جنس است.
مثلا چهره زنان در بیشتر موارد باریک‌تر از چهره مردان است. درنتیجه، فک و چانه پهن قوی در صورت مردان خصوصیتی مردانه و جذاب تلقی می‌شود. کوچک بودن فک پایین برای مردان چندان مطلوب نیست و می‌تواند گزینه مناسبی برای عمل جراحی باشد.
ازآنجاکه اسکلت صورت عامل اصلی تعیین‌کننده ظاهر چهره است، با مقایسه جمجمه زنان و مردان می‌توانیم اختلاف بین چهره زنان و مردان را به‌خوبی درک کنیم.

توازن
توازن به ارتباط مطلوب بین اجزای مختلف چهره مربوط می‌شود و میانگین‌بودن، تقارن و دوشکلی بودن جنسیتی را در بر می‌گیرد. این ویژگی به ما نشان می‌دهد که اگر یکی از اجزای صورت از منحنی زنگوله‌ای حالت میانگین‌بودن یا خصوصیت مختص مردان/زنان خارج شود، بازهم می‌تواند جذاب باشد- به‌شرط آنکه که با دیگر اجزای چهره در توازن باشد. به فک پایین برجسته و تقریباً مردانه بسیاری از مدل‌ها فکر کنید که اغلب جذاب و مطلوب به نظر می‌رسند زیرا با استخوان‌های برجسته گونه توازن دارند.
در جراحی پلاستیک، یکی از راه‌های متوازن کردن بینی‌های برجسته این است که با استفاده از جراحی، چانه‌های کوچک را برجسته‌تر کنیم. این کار می‌تواند توأم با جراحی بینی و یا بدون جراحی بینی انجام شود.
البته هیچ‌یک از این خصوصیات عینی، جای داشتن احساس خوب نسبت به ‌ظاهر خودتان را نمی‌گیرد. اما اگر واقعا خواهان تغییر هستید، دانستن نحوه عملکرد فاکتورهای فوق به شما کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را- چه در اتاق گریم و چه در مطب جراح پلاستیک- بدست آورید.

برگرفته از huffingtonpost.com